fredag 17. juli 2009

Leda og Svanen

"Leda og Svanen" av Per Ung. 

Gave til Universitetet i Bergen fra Arild Haaland i 1994.

Denne står i Botanisk Hage / Muséhagen i Bergen.

Hva har så fisken nedenfor med skulpturen å gjøre? Jo, den svømmer rundt i den grumsete dammen og kan nyte synet av Leda så mye den bare vil.  Gjentatte ganger stakk den neseborene såvidt opp i vannflaten for å se hva jeg drev med....  
Jeg tror fisken er en gullvederbuk, men akkurat denne uten den karakteristiske gulfargen.  Må medgi at jeg med det samme lurte fælt på hva som dukket under meg, men jeg hadde jo sett alle de gule fiskene, og la sammen 2+2, - men litt nifs var den med samme siden den var såpass stor og rett mellom knærne mine når jeg satt på huk på kanten, og når jeg så ned fra kameraet et øyeblikk :-)  Når den sank 4-5 cm ned i det grønnbrune vannet var den helt usynlig igjen....


Der er 3 velstelte dammer der, med flotte planter.